Interview voorzitter Backx over de toekomst van ASV Geel

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Interview voorzitter Backx over de toekomst van ASV Geel

Bericht  Zotskap op di sep 20, 2016 7:45 pm

Naar aanleiding van de bekermatch tegen Standard (21/sep), heeft onze voorzitter Fons Backx zijn verhaal kunnen doen in het Nieuwsblad:

“Hopelijk winnen we, maar ik wil vooral geen rammeling”

Een stunt tegen Standard? Graag! Maar als er vanavond 4.000 man in de tribunes zit, zijn ze bij ASV Geel al tevreden. Voor de geplande sportieve groei komt elk financieel extraatje immers van pas. Aan het woord is Fons Backx (61), letterlijk en figuurlijk de architect. Wat waren ze in Geel blij met de loting tegen Standard. De voorzitter op kop. “Iedereen was euforisch, ik kreeg heel veel telefoontjes”, vertelt Fons Backx. “We hadden twee favorieten: Westerlo - vanwege de derby - en Standard - omdat het in de Kempen heel wat fanclubs heeft, die ook mee op verplaatsing gaan. Voor hetzelfde geld loot je Moeskroen en zit er in dat uitvak geen kat. Nu halen we er financieel voordeel uit, want we lokken ook meer eigen fans. We mikken op 3 à 4.000 toeschouwers.”

Geel snakt ergens wel naar een stuntje. Het is al geleden van 2005 dat het (toen als Verbroedering Geel) in de beker kon verrassen - de zege op Anderlecht, na penalty’s, weet u nog? Backx, die een jaar later in het bestuur stapte: “Nadien volgden bijna altijd vroege uitschakelingen, tegen Knokke, Brakel, noem maar op. Daarom dat ik dit seizoen benadrukt heb hoe belangrijk het was om deze ronde te halen. Er hing ook iets aan vast. Als het lukte, kregen de spelers geen financiële compensatie maar zouden we als beloning op winterstage gaan in Spanje - amateurclub of niet. Daar waren ze erg blij mee.”

“Of we nu tegen Standard kunnen stunten? Tegen het Standard van enkele weken geleden was dat makkelijker, toen was er meer onrust en zoiets uit zich op het veld. Maar misschien gaan ze ons nu, na twee zeges, onderschatten.” Een pronostiek? “Hopelijk winnen we. Maar ik wil vooral geen rammeling. De realist in mij kan met pakweg 1-3 ook leven.”

Sportinternaat

De competitie is dan ook veel belangrijker. Backx thinks big, ook na het missen van de top acht in tweede klasse en de degradatie naar het amateurvoetbal. “Puur sportief gingen we die top acht niet halen, maar we hadden verwacht dat andere clubs hun licentie zouden mislopen, waardoor we toch in 1B konden spelen. Helaas… Maar op termijn willen we opnieuw promoveren.”

Extra inkomsten genereren en zo sportief groeien, dat is het plan. Vandaar dat het aan De Leunen niet langer puur om voetbal zal draaien. De club wil ook munt slaan uit randactiviteiten.

“Een bioscoop aan het stadion was een optie, maar die komt er niet. De fitnessketen heeft ook afgehaakt, vanwege de grote concurrentie in de buurt. Warenhuizen, een kinderspeeltuin en een hotel behoren wel nog altijd tot de mogelijkheden. Een sportinternaat willen we ook, ideaal om onze talenten te huisvesten. Maar voor al die dingen dient het Ruimtelijk Uitvoeringsplan gewijzigd te worden. Daar zijn we volop mee bezig.”

Dankzij alle extra commerciële ruimtes, die gefinancierd worden door Leunen Invest - een groep waarin onder meer oud-voorzitter Jan Tormans zit - zal ook het stadion telkens mee groeien. Op termijn gaat men naar 12 à 16.000 plaatsen. Toch gek, voor een club die gemiddeld zo’n 1.200 toeschouwers trekt.

“Die opmerking horen we vaak”, zegt Backx. “Het stadion is momenteel veel te groot, dat klopt. Maar die investeringen zijn nodig voor extra inkomsten, waarmee we dan het sportieve budget - dat nu 600.000 euro bedraagt - kunnen verhogen. Een voorbeeld: nu ontvangen we onze commerciële partners in een kille ruimte, zonder zicht op het veld, binnenkort verhuizen die naar onze gloednieuwe tribune. Dan moeten we de mensen niet langer smeken om te komen kijken.”

Met goeie resultaten volgen ook de fans, aldus de voorzitter. “Mochten we ooit weer in eerste spelen, dan zit hier 6.000 à 10.000 man. Als we in 1B zouden spelen en Antwerp of Westerlo komt op bezoek, zit hier ook al 5.000 man. In Geel leeft men voor het voetbal, alleen wil men voetbal op niveau.”

Duchâtelet en Swerts

Van buitenlandse overnemers wil Backx niet weten. Maar nog een manier om sportief te groeien is nauw samenwerken met eersteklassers. Het toeval wil dat Geel anderhalf jaar geleden erg close was met… Standard. Was Roland Duchâtelet daar nu nog voorzitter, de banden waren nog altijd een feit. “Standard zocht een club om jonge spelers te stallen. Zo konden we Ouassiero en Van den Ackerveken huren. De samenwerking verliep vlot omdat we ook met sportief verantwoordelijke Axel Lawarée een goed contact hadden. Alleen kwamen dan andere mensen aan de macht.” Duchâtelet zit intussen bij STVV, van die club huurt Geel met Damblon en De Norre nu opnieuw twee talenten.

Dan is er nog de fusie, waar al jarenlang over gepalaverd wordt. Kan die niet gewoon redding brengen voor én Geel én Dessel én Westerlo én…? “Als we in de Kempen topvoetbal willen zien, Play-off 1-voetbal, dan is een fusie noodzakelijk”, zegt Backx. “Momenteel zie ik nog altijd geen draagvlak. Maar er is wel een nieuw element: Soudal. Met Soudal als eigenaar is Westerlo financieel misschien machtig genoeg om het alleen te doen. Maar het is een gezonde firma met een gezonde filosofie die eventueel de motor kan zijn om de Kempense clubs te verenigen. Vic Swerts (de voorzitter van Soudal en Westerlo, red.) kwam tijdens de voorbereiding al eens langs, dat getuigt alvast van interesse. Helaas was ik toen net met vakantie.”

Zotskap

Aantal berichten : 460
Registratiedatum : 30-08-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Interview voorzitter Backx over de toekomst van ASV Geel

Bericht  guilliano op di sep 20, 2016 11:49 pm

Je kan zeggen van Backx wat je wil maar ik vind persoonlijk dat hij gelijk heeft.

Een TOP kempische club is alleen mogelijk als we samenwerken Smile
Hopelijk ooit TOP voetbal op de leunen

De investeringen in het stadion is daar wel goed voor... Als er ooit een fusie komt, hebben we een groot voordeel op voetbal op de leunen

Maar goed... Dit zal nog wel 10tallen jaren duren. (Misschien als W*st*rl* dit jaar afzakt???)

guilliano

Aantal berichten : 82
Registratiedatum : 26-08-11

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Interview voorzitter Backx over de toekomst van ASV Geel

Bericht  geel4evah op wo sep 21, 2016 2:31 am

Voor mij hoeft het zeker niet.

geel4evah

Aantal berichten : 96
Registratiedatum : 08-09-11

Profiel bekijken